BLOGGEN

En blogg för dig som är intresserad av marknadsföring och reklam. De innehåller tips och råd men även personliga åsikter. Nya blogginlägg skrivs i mån av tid. De äldsta inläggen är från tidigt 2010 (längst ned) i efterdyningarna av finanskrisen. De är intressanta ur ett historiskt perspektiv där man kan reflektera över hur det gick sedan.

Sitt ned, bokstavligen

En bänk utformad som en uppslagen bok. Genialiskt! Särskilt då den är till för besökarna vid biblioteket i Alexandria, Egypten. Under antiken var biblioteket störst i världen. Den ursprungliga byggnaden förstördes dessvärre för länge sedan tillsammans med dess innehåll. 2003 byggdes dock ett nytt bibliotek på samma plats. Bänken är ett enkelt exempel på hur man kan förbättra både offentlig - och i kommersiell miljö. Tänk därför alltid ett varv till innan du som beställare gör en slentrianbeställning vid nästa projekt. Det gjorde de sannerligen på biblioteket i Alexandria som för övrigt ritades av den skickliga norska arkitektfirman Snøhetta. Det går bevisligen att skapa något unikt kopplat till en plats, ett företag eller en produkt som skapar glädje istället för uttråkning hos betraktare, besökare och kunder.


John Skarin

2018-10-25

Det är detaljerna som gör det

Hur ofta ser du en öppenskylt som får dig att le? Sänghusets butik på Karlavägen är nog en av de få som lyckas. Titta lite närmare på söndagen. Passande aktivitet med tanke på deras sortiment.


John Skarin

2018-10-09

dra nytta av en aktuell händelse

Den klassiska krogen Cliff Barnes i Stockholm uppmärksammar på ett kul sätt den nationella bristen på O´boy i Sverige. En enkel glimten i ögat text på en trottoarpratare är ibland det enda som behövs för att vinna ett leende från de tusentals potentiella gäster som passerar utmed restaurangen varje dag.


John Skarin

2018-09-06

Efter GDPR kommer DR

Då var GDPR infört. Resultatet: rensade adresslistor och flera uppgivna företag som slutar med nyhetsbrev helt och hållet. Den initiala kostnaden hamnade på 2 tusen miljarder kronor för företagarna i EU. Kostnaden för tappad försäljning efter GDPR har ingen räknat på än. Nåväl. Den enes död är den andres bröd. Mitt tips är att ni börjar bygga upp adresslistorna igen och medan ni gör det kan ni arbeta med en nygammal kanal som ersättare till nyhetsbreven. Jag pratar om klassisk DR som skickas till den fysiska brevlådan. En bortglömd reklamkanal för vissa då digitalt har ätit en stor del av marknadsbudgeten de senaste åren. För andra är den absolut nödvändig. Sällanköpsaktörer som Elgiganten, byggvaruhusen och i andra sidan av spektrumet - de stora dagligvarukedjorna har vecka in och vecka ut, året runt skickat DR till en stor del av befolkningen. De hade inte gjort det om det inte fungerat. Så fram med adressregister och ta ett möte med reklambyrån för att diskutera ett smart upplägg för din DR-kampanj.


John Skarin

2018-06-01

digital reklam räcker inte ens för Google

Här är ett bra exempel på att även den bästa måste använda mer än en mediekanal för att nå ut med sitt budskap. Google, med en överlägsen dominans på internetsökning i Sverige skickade idag ut ett personligt adresserat DR till oss för att påminna om AdWords. Du kanske har noterat fenomenet med musikartister som måste affischera på gator och torg vid ett nytt skivsläpp då den informationen annars går många förbi idag. Eller rena e-handlare som annonserar i tidningar för att uppmärksamma om deras existens. För att inte tala om alla nätcasinon som dominerar tv-reklamen 2018. Precis som Google har insett får man inte stirra sig blind på en mediakanal för att nå nya kunder.


John Skarin

2018-04-06

smart skyltreklam under internationella kvinnodagen 

Kreativt grepp från McDonald´s i USA som helt sonika vände på flera av sina stora gyllene M utanför restaurangerna för att uppmärksamma den internationella kvinnodagen. Givetvis informerades media om greppet och vips hamnade de i CNN's twitterflöde och många andra mediakanalers sändningar. Det blev en viral succé som med sitt goda budskap som kommer ligga kvar i minnet hos många.


John Skarin

2018-03-12

Stoppa pressarna Citroën!

Är det av ren lathet bilmärket Citroën inte gör mer av sitt samarbete med Sveriges just nu överlägset bästa idrottare? En frilagd pressbild är allt de orkade med i annonsen ovan. Jag kan snabbt komma på 10 bättre idéer. Här är fyra som hade nått längre än den de använder nu.


1. Sätt Sarah i bilens förarsäte, häng hennes guldmedaljer på sidospegeln. Låt bilen luta lite åt vänster så man tror att bilen tyngs ned av alla medaljer. Ta bilden.

2. Fota Sarah när hon packar in lådor med medaljer hon vunnit i bagageutrymmet

3. Photoshoppa så att det ser ut som bilen och Sarah tävlar i simbassängen, och skriv att Sarah vann.

4. Parkera bilen på en strand. Sätt Sarah bredvid i en solstol där hon läser en bok om att vinna. Rubrik: Se två vinnare koppla av. Lägg till en tävling läsaren kan vinna en solresa till Franska rivieran.


John Skarin

2017-12-07

När företaget och dess reklam är i  harmoni

Ett loklat företag här i Vasastan, Stockholm har hela världen som arbetsplats. Nej, jag pratar inte om Spotify. Rosa Bussarna har kuskat runt med ressugna äventyrsresenärer i djupaste Afrika och andra udda resemål långt ifrån charterbolagens trygga orter sedan 1970. De heter likadant som fordonen de kör sina resenärer i - Rosa Bussarna. Vart de än parkerar sina bussar drar de ögonen åt sig. Här till höger står den vid Rådmansgatans T-bana vid uppgången mot Handelshögskolan. Och om det inte räckte med färgen på fordonet så har de här säkrat uppmärksamheten med en stor gorilla på taket. Bra reklam behöver inte vara svårare än så här. 


John Skarin

2017-10-31

Nyckeln till att lyckas på Facebook

Vi har satt ihop ett batteri med fem frågor som behöver besvaras för att ditt företag ska lyckas på Facebook, men även andra sociala medier som Instagram, Twitter, Snapchat m.fl. 


1. Hur aktiv ska jag vara på Facebook?

2. Vilket är det bästa sättet att fånga mina följare?

3. Hur skapar jag engagemang via Facebook?

4. Hur hanterar jag dialogen med mina följare?

5. Vad kostar marknadsföring på Facebook?


Svaren? De sitter vi på och mycket annan information som du kan få del av om du tar ett möte kring marknadsföring i de sociala medierna. Välkommen att kontakta oss!

kontakta oss

När design är sista utvägen

Vi har alla sett annonserna vid det här laget. En bild på en vinflaska, en betygsättning från en recensent och ett pris samt den obligatoriska varningstexten som ska uppta 1/5 del av annonsytan. För vin, sprit och öltillverkare är Sverige en tuff marknad att arbeta på. Förbuden är många och långa och straffen är hårda. En marknadschef i dessa företag har få lagliga möjligheter att synas och höras.


Med så många begränsningar blir designen otroligt viktig. En snygg etikett på flaskan är idag givet, igenkänning och varumärkeshistorik kan vinna många kunder i butikshyllan. Men hur kan man vinna kunder utanför krogen eller systembolaget utan att begå ett brott? Ett sätt är att stripa bilar på ett iögonfallande sätt, inga förbud där (än så länge). Jag vill lyfta två bra exempel på bilar med lockande bildekor som jag noterat i Stockholmstrafiken. Båda har anrika varumärken och utnyttjar kraften i deras logotyper på ett utmärkt sätt.


John Skarin

2017-08-23

Räds inte att antalet mediekanaler närmar sig 1000

Det är lätt att känna panik om man tänker efter hur många mediekanaler som finns att tillgå 2017. Även de främsta globala marknadsförarna svettas och snubblar på orden när de ska berätta hur företag ska gå tillväga för att nå ut med sitt budskap. Det förändras nämligen hela tiden. Alla kan nog enas vid att det var enklare förr. Print, tv, radio och sedan digitala annonsbanners som slog igenom i slutet av 90-talet. Enkla och tydliga val, upparbetade kanaler. Tydliga målgruppsuppdelningar.


Den viktigaste frågan, som också skapar längst tystnad vid våra kundmöten är när vi undrar var deras kunder finns - vilka medier använder de sig av och hur kan vi nå dem? Svaren är viktigare nu än tidigare då det är lätt att göra fel när det finns 1000 mediekanaler att välja mellan.


Nyckeln till att inte känna stressen över det stora antalet mediekanaler är att sluta titta på dem alla samtidigt. Ingen kan överblicka dem alla då de är i konstant förändring - vissa tappar, eller förlorar i popularitet samtidigt som du läser denna text. Fokusera istället på max 10 stycken som du granskar efter att du tagit reda på var (på ett ungefär) dina kunder finns i medielandskapet.


John Skarin

2017-05-03

Släng inte bort framgångsrika reklamkoncept. De är värda att vårda.

Kan ett företags marknadsföring vara långsiktig mitt i en snabbt snurrande omvärld? Ja, det är till och med viktigare än någonsin. Om du har en känd, omtyckt eller inarbetad reklam ska du stå fast vid din läst och endast göra försiktiga förändringar. Reklamåret 2016 kan närmast liknas vid hela havet stormar med hundratals olika mediekanaler att välja mellan. En igenkännande hand som sträcks ut från företaget tas därför gärna emot av både nya och gamla kunder.


Otaliga är de exempel på företag som slängt sitt starka reklamkoncept i papperskorgen. I den lyckade högen lägger vi ICAs reklamfilmer som rullat i över ett decennium. Att deras filmer är mer eller mindre gratis för ICA gör inte succén mindre. Vill du visa din vara i en ICA film blir det till att öppna plånboken. Bregott och deras idylliska kofamilj i hagen puttrar också på med rubriker anpassade för 10-talet, de kommer inte upp i samma klass som originalen från 90-talet gjorde, men de gör vad de kan med ett ganska smalt koncept. Norrlands Guld är fortsatt tydlig med sin Norrländskt grabbigt roliga och fyndiga ton.


Listan över företag som begick ett stort misstag genom slänga bort många investerade reklamkronor i unika och effektiva reklamkoncept som skapat ett band mellan kund och produkt kan göras lång. Till höger och nedan är några som får stå vid skampålen och ångra sig.


Gevalia - Oväntat besök

Ipren - Iprenmannen

Com Hem - Judit & Judit

Telia - Teliafamiljen

Absolut Vodka


John Skarin

2016-05-24

Köpknappen kan bli nyckeln för ökat sälj via mobiltelefonen

Shopping från mobiltelefonen har stadigt ökat världen över de senaste åren men den ligger fortfarande långt efter när man mäter hela den digitala handeln (mobilen står för endast 15%). Idag har de flesta butiker en mobilanpassad webbshop där man kan titta runt, se storlekar och färger, klicka på köp och sedan slutföra köpet som kräver ett antal manövrar hos användaren. I USA har Apple med sitt Apple Pay förenklat det viktiga avslutet, denna funktion har dock ännu ej nått Sverige. 


Under 2015 har så kallade ett-klick appar börjat dyka upp. Google, Pinterest, Facebook, Twitter, YouTube och Instagram testar olika sätt för kunderna att handla annonsörernas varor direkt från sina plattformar. Tekniken är fortfarande i sin linda men antas bli ett säljverktyg som många större handlare kommer att använda sig av under 2016. 


Mobilens svaghet är storleken på skärmen, många surfar in med mobiltelefonen men färre avslutar köpet där. Ju större skärm, desto fler avslut lyder den enkla ekvationen vid digital shopping. Men med det förenklade avslutet och ett-klick-köp knapparna förväntas handeln från mobiltelefoner öka med 23% under 2016 vilket i så fall skulle betyda att den når en försäljning på 142 miljarder dollar i USA under nästa år.


John Skarin

2015-11-12

Kreativ design lyfte ny japansk flygplatstermimal med knaper budget

Den japanska flygplatsen Narita International Airport behövde bygga en ny terminal för att attrahera lågprisbolagen. De var dock bara beredda att lägga hälften av vad en ny terminal kostar i vanliga fall utan att tumma på några säkerhetsregler. Ett minst sagt utmanande uppdrag.


Terminalen som invigdes i april i år är dock ett utmärkt exempel hur man kan koka en god soppa på en spik med smart design. För att klara den knappa budgeten valde arktitektfirman att utelämna en del saker vi vant oss vid på flygplatser idag. Inga rulltrappor, inga ljussatta skyltar, inga rullband, inga mattor, inget innertak för att dölja rör och kablar med och inga enorma glasväggar som kostar skjortan.


Det största dilemmat arkitekterna stod inför var dock att passagerarna var tvungna att promenera 1500 meter från huvudterminalen då inga bussar, bilar eller tåg kan nå fram till den nya terminalen. 


Efter mycket funderade kring hur de kunde få den distansen att verka överkomlig dök idén om löparbanor upp. Lösningen arkitekterna kom fram till var brilliant men också extremt svårsåld. Det tog fyra möten innan flygplatsledningen lät sig övertygas. Genom att lägga ut flera kilometer av den mjuka och spänstiga löparmatta som friidrottare tävlar på har de gjort den långa promenaden till en attraktion bland resenärer och skapat en snackis bland världens alla flygplatser. 


Fundera på hur ert företag kan arbeta med en smartare design i verksamheten - innan ni väljer standardlösningen. 


John Skarin

2015-09-12

Varumärkets betydelse är avgörande vid köpbeslutet enligt forskarrapport

Ett forskarlag från Lunds universitet har nyligen studerat och analyserat hur kunder påverkas av status, image och känslor. Mjuka värden som vanligtvis inte går att mäta med varken siffror eller diagram - till stor frustration för de flesta företag och dess marknadsavdelningar. Forskarna har främst tittat på varor som finns i vanliga livsmedelsaffärer men resultatet går även att applicera på andra produkter eller tjänster. 


Den priskänslighet som finns i många branscher kan övervinnas med ett starkt varumärke. Extrapriser har enligt forskarna inte en så stor påverkan ifall valet står mot en produkt med ett inarbetat namn och som kunden är van vid. Beslutet i butiken, eller på hemsidan vinns alltså av varumärket som kunden redan är bekant med.


Status: Kunden är beredd på att betala mer om produkten är ny, känns unik och sticker ut ur mängden. Kunden kan också välja att köpa en viss produkt eller tjänst för att göra intryck på andra, men också för att belöna sig själv.


Nationalism: I livsmedelsbranchen är ”svenskhet” ett oerhört starkt köpargument som slår ut faktorer som omsorg om djur och anställda, miljö och hälsa. Allt som har med CSR att göra är alltså mindre intressant än varumärket och dess ursprung för kunden.


Varumärket: Forskarna kom fram till att varumärket är det mest avgörande när kunden gör sitt val, hela 50% av köpbeslutet kan härröras till hur starkt varumärket är. Även om själva produkten inte är densamma idag som för 10 år sedan gör ett starkt varumärke att många kunder köper den i alla fall. 

    Forskarna gjorde ett experiment på ett studentboende där de frågade vilket bordsmargarin de köpte hem. Resultatet var förbluffande. 90% av studenterna köpte samma märke som deras föräldrar ställde fram på bordet när de fortfarande bodde hemma. 


Det tar tid att bygga ett varumärke och vissa lyckas aldrig. Men det är aldrig för sent att komma igång och gör man det rätt väger det som sagt in tungt i kundens köpbeslut (50%). Varumärkesbyggande är en avgörande och långsiktig investering som behövs för att kunderna ska välja er produkt - inte bara i år utan även om 10 år. Fundera på hur starkt ert företags varumärke är idag och vad ni gör för att stärka det.


John Skarin

2014-10-22

Lufthansa plockar poäng inför Fotbolls-VM

Fotbolls-VM börjar snart men flygbolaget Lufthansa visar att man kan vinna även utanför planen. Smart, charmigt och för att vara tyskt - ovanligt vågat att skriva om sitt företagsnamn på planet som tog det tyska fotbollslaget till Brasilien. Något för SAS att titta på? Jag kan hjälpa lite på traven, kanske kan de flyga in vårt svenska kocklandslag till nästa VM i ett ommålat plan?


John Skarin

2014-06-11

Nya trenden: Bo i ett varumärke!

En ny varumärkestrend har skönjats och vuxit sig starkare de senaste åren i Stockholm. Denna gång är det dock inte ett klädmärke eller en dataspelsutvecklare som ligger bakom ett nytt manér. Det är byggföretag och fastighetsmäklare. 

    Genom att döpa utvalda lägenhetsfastigheter på attraktiva adresser, skapa en logotyp samt ta fram en unik grafisk profil för varje bostadshus har deras verksamheter lagt till ännu en sida i den aldrig färdigskrivna boken om marknadsföring.


Det nya varumärket skapas redan när fastigheten eller renoveringen består av tunna streck på ritbordet. Både namnet och logotypen väljs ut för att passa läget i staden, byggnadens arkitektur och för att attrahera uttänkt målgrupp. En reklambudget och mediaplan som ställer många svenska företags marknadsföringsinsatser i skamvrån sjösätts sedan på bred front. 


Givetvis hoppas mäklaren och byggföretaget att deras investering ska kunna räknas hem då de kan sätta en högre prislapp på lägenheterna i ett hus som förvandlats till ett tilltalande varumärke. 

    Det gäller dock att att ha is i magen, välja de främsta adresserna och ha tillgång till en stor pengapåse för att lyckas med denna taktik. Varje gång man inte har 50 år på sig blir det en dyr historia att skapa ett nytt varumärke som ska andas lyx och flärd. För att snabba på den processen är det enbart de största formaten på fasadveporna, annonserna och webannonserna som gäller för dessa hus.


Det är en perfekt storm av samtida orsaker som närt denna nya varumärkestrend i Stockholm. Trycket på att bo innanför tullarna har aldrig varit större än idag. Samtidigt är bolåneräntorna ovanligt låga tack vare att omvärlden nyligen gått igenom den allvarligaste lågkonjunkturen sedan 1930-talet. Rot-avdraget eldar också på utvecklingen. Att låta hantverkare skapa vindsvåningar direkt ur råvindar räknades tidigare till ekonomisk galenskap.

    Sökbeteenden och prisnivåer har förändrats dramatiskt sedan 1980-talet då lägenheter nästan skänktes bort i vissa delar av innerstaden. Från att varit en nischad företeelse för de allra rikaste är det idag normalt för gemene man att titta på ett boende i 5 miljoner+ klassen.


Denna varumärkestrend är som sagt koncentrerad främst till Stockholm och kommer knappast att ta fart i en mindre ort som t. ex. Munkfors eller Olofström. Med det sagt kan nog en fastighetsmäklare och byggföretag ute på landsbygden säkerligen höja ett antal ögonbryn och få nyhetsuppslag i den lokala pressen om de väljer att skapa ett varumärke för ett bostadshus likt de gör i huvudstaden. Det kan vara en metod att bryta en negativ befolkningstrend för utflyttningskommuner.


John Skarin

2014-04-21

Marknadsföring av gymnasieskolor -

Framgångsreceptet är avslöjat

Trots att den svenska gymnasieskolan ofta framställs i media som en plats marginellt trevligare att vistas på än det nu havererade kärnkraftsverket i Fukushima söker sig tusen och åter tusen unga svenskar dit varje år. I denna miljö måste rektorer navigera rätt mellan riskkapitalbolag, sjunkna friskolsvrak och oberäkneliga politiker samtidigt som de ska locka ännu fler elever som kan generera en större skolpeng.


Kampen om de svenska eleverna blev till ett slagfält som naiva politiker inte lyckades förutspå - trots att erfarenheter finns i att hämta från andra länder. När en marknad släpps fri lockas serieentreprenörer som ser affärsmöjligheterna och är vana att chansa för att vinna. Det gäller särskillt i detta fall då det låg mer än 100.000 kr/elev och år garanterade av staten i potten. Ingenting är säkrare än en statlig garanti.


Det är därför intressant att göra en uppföljning efter några vilda år när en mognare skolmarknad nu börjar skönjas. Flera barnsjukdomar är avklarade och de politiker och tjänstemän som ligger bakom reformen har vaknat upp och börjat täppa till hålen i regelverket. 

    

De gymnasieskolor som i begynnelsen lockade med gratis datorer och gymkort får idag se sig omsprungna av skolor som satsat på lärarna och undervisningen. 

    Skolverket har i en rapport granskat konkurrensen om eleverna och kommit fram till att den marknadsföring som för 4 år sedan bestod av olika give-aways och sockrade erbjudanden som låg långt utanför skolverksamheten har varit förödande för många skolors ekonomi. Tusentals datorer med all kringutrustning, gratis gymkort och fria luncher har ätit upp alla skolpengar utan att det lyft elevernas betyg.

    

Gymnasieskolor som istället valt att satsa pengarna på att behålla och investera i en hög utbildningsnivå och påvisat det i sin marknadsföring är idag vinnare. Den enskilt viktigaste faktorn vid elevens val av gymnasieskola är enligt undersökningen skolans rykte. 

    De skolor som skänker bort datorer tvingas självklart minska på någon annan budgetpost - vanligtvis lärarförhållanden, vilket ger större klasser, mer administrativt arbete och fler oerfarna lärare som accepterar lägre löner. Ett förödande val. Det leder till ett sämre skolresultat som i sin tur ger skolan ett sämre rykte. Det försämrade ryktet gör att eleverna flyr. En skola utan elever går i konkurs. Precis som på alla fria marknader är slutet för en affärsverksamhet bara några kundtapp iväg.


Som reklamman ser jag att flera nybörjarmisstag som kunde ha undvikits. Att satsa enorma summor på lockvaror som inte har med kärnverksamheten att göra är ett väl beprövat sätt att slänga pengarna i sjön. Kvällspressen försökte tidigare locka läsare med en gratis DVD-film för de som köpte tidningen. Ett dyrbart trick som antagligen gett respass för en och annan journalist när räkningarna för hundratusentals filmer och extra logistikkostnader skulle betalas.


3 handfasta tips till dig som driver en gymnasieskola


• Ta bort lunchkupongerna som eleverna bränner på snabbmat. Lägg alla de pengarna på att utveckla skolans egna kök och dess kockar över nästa sommarlov. Satsa på att ta fram din kommuns bästa skolmat. Kontakta media och berätta, du får gratis pr. Ryktet kommer att spridas och fler elever strömmar till nästa år.


• Ge inte något gratis till eleverna. Lägg samtliga pengar ni suktat efter att få ge bort [sic!] till att utveckla klassrummen och lärarnas villkor. 300 elevdatorer med programvaror, serviceavtal och försäkringar kostar lika mycket som att inreda samtliga klassrum med den senaste digitala whiteboardtekniken och interaktiva projektorer samt ett antal nya lärartjänster med goda lönevillkor. Med fler lärare kan du skapa mindre klasser vilket ses som något väldigt positivt hos alla inblandade. Ryktet kommer att spridas. Nya elever kommer att strömma till.


• Kapa rätt kostnader. Lägg inga pengar på dyra och ömtåliga designmöbler, espressomaskiner eller digitala passerkort till eleverna. De kommer att gå sönder. Det är tonåringar vi pratar om. En trasig kaffemaskin och en designsoffa som blir fläckig efter bara en månad bättrar inte på skolans rykte, snarare tvärtom. Ryktet kommer att spridas, färre elever strömmar till.


John Skarin

2013-11-05

Det finns en typ av reklam som både samhället och kunderna älskar

Att skapa reklam som gör nytta är något som inte hör till vanligheterna till. Om du frågar gemene man på gatan vad de tycker om reklam kommer deras första respons förmodligen inte innehålla ordet nyttig. 

    Det finns dock en typ av marknadsföring som gagnar både företaget och samhället. Den här krönikan tar upp tre lyckade exempel där viljan att hjälpa andra ser ut att vara centrala i insatsen men där kampanjresultatet också gör att företagets goodwill ökar, varumärket stärks långsiktigt och pressklippen ur media kan travas på hög.


En amerikansk kulturinstitution räddas kvar

I bilens förlovade land finns det fortfarande utomhusbiografer där man sitter kvar i fordonet och tittar på filmen genom framrutan. Dessa biografer för dock en tynande tillvaro när digitala projektorer nu ersätter de gamla filmrullarna. De nya projektorerna är dyra och utesäsongen för drive-in biograferna är kort. Risken att detta helamerikanska kulturfenomen ska gå under är därför överhängande. 

    Den japanska biltillverkaren Honda fick nys om detta och beslutade sig raskt för att rädda kvar den amerikanska utomhusbion. Redan där slår goodwill-mätaren i taket hos gemene amerikan. På en kampanjsida kan folk rösta på sin favoritbiograf samt skänka pengar som fördelas direkt till de 71 utvalda biograferna. Honda kommer även att ge 5 digitala projektorer värda 500.000 kr/styck till folkets favoritbiografer. Citat som "Honda is the last hope for our Drive-In" kan läsas i lokaltidningar över hela USA. 


IBM hjälper stadens invånare

IBM har i flera år använt ett svävande reklamkoncept som går ut på att de kan skapa en smartare värld men det var först när de handgripligen visade vad de menar som konceptet landade. 

    Deras lokala franska reklambyrå gick från ord till handling i verklighetens Paris. Genom att skapa förstärka stortavlor och reklamaffischer som var kurvade antingen upptill (regnskydd) eller nedtill (sittplats) kunde de komma till användning för andra sinnen än enbart synen. En justerad stortavla fick fungera som ramp vid trappor så att både cyklister och barnvagnar lättare kunde ta sig upp. IBM fick med kampanjen ut sitt budskap, vann parisarnas hjärta och fick första pris i årets reklam-VM i Cannes.


Dominos Pizza föder nystartade företag

Folk på nystartarde företag har en tendens att behöva jobba lite hårdare och lite senare på dygnet än andra för att komma på fötter. Detta är något som den amerikanska pizzakedjan Dominos nu lyfter fram och hyllar i en uppmärksammad marknadsaktivitet. 

    Efter att själva letat upp 30 nystartade företag som Dominos tror på åkte de ut och överlämnade en portfölj med en värdecheck på $500 som det nystartade företaget kan köpa pizza och dryck för. 

     Observera att de inte ger bort några pengar, enbart sina egna populära pizzor som är eftertraktade när magen kurrar hos personalen och arbetsdagens slut känns avlägsen.


Fundera på: hur kan ditt företag skapa användbar reklam som gör nytta? Blir resultatet bara hälften så bra som i exemplen ovan kommer ni ändå att göra succé. Så ovanlig är denna typ av marknadsföring.


John Skarin

2013-08-21

Improviserad marknadsföring ger snabb reklameffekt till en billig penning

En smart sätt att använda sociala medier i marknadsföringen är att utnyttja aktuella händelser och vända dessa till ditt företags fördel. Improvisation, kvicktänkthet och kunskapen att koppla ihop saker och ting som i första skedet inte ter sig självklara är några av de färdigheter som krävs. 

    Lyckas du kan marknadsföringen få en extra bonusskjuts till en billig eller obefintlig penning. Bolla dina tankar med kreatörerna på er reklambyrå och sätt in dem i dina tankebanor. 

    Det finns få genvägar till att bemästra denna typ av flyktiga marknadsföring. Ett sätt är att följa med i nyhetsflödet och notera de rörelser som finns i samhället. Det andra är att titta i de olika aktivitetskalendrar som finns runtomkring oss för att kunna förekomma med planerade improvisationer. 

    Har företaget inte stora skaror av följare på de sociala medierna är de sekundsnabba instatserna mindre effektiva, däremot kan ni likt exempel 2 och 3 nedan använda improviserad marknadsföring och lyckas.


Tre exempel på improviserad marknadsföring:


Strömavbrottet

Super Bowl-finalen i amerikansk fotboll är den mest sedda tv-sändningen i USA och har blivit ett slags reklamfilm-OS där varje sekund är till salu för 800.000 kr. Ett strömavbrott drabbade arenan under årets final och matchen fick avbrytas i 35 minuter. 

    Istället för att gnissla tänder var flera företag på hugget. Audi twittrade att de skulle skicka sina ledlampor som används i bilarnas strålkastare till arenan. Detta blev extra lustigt då det var Mercedes som var huvudsponsor denna kväll. Detta tweet uppmärksamades och omskrevs av bland annat CNN.


Värdet av tre chipspåsar

2011 höjde SL priset på sitt månadskort med beskedliga 100 kronor. Eller som Stockholms finanslandstingsråd valde att beskriva det: ”lika lite som tre chipspåsar”. En störtflod av negativ publicitet följde det uttalandet och den välbetalde politikern fick löpa ett gatlopp i media. 

    Chipstillverkaren OLW plockade snabbt upp händelsen och vände den till sin egen fördel. Morgonen efter uttalandet ställde de sig utanför tunnelbanan och skänkte bort chipspåsar i mängder för att rädda SL-resenärernas framtida fredagsmys. Aktionen blev vida omskriven i media och gav OLW stora mängder goodwill.


Kupp under cupfinal på fel arena

När Djurgårdens fotbollslag nyligen spelade cupfinal i Svenska Cupen på Friends Arena i Solna ställde spelarna som vanligt upp på rad inför tv-kamerorna innan matchstart. Det som var annorlunda denna kväll var att spelarnas shorts bildade orden: "Kom närmare Stockholm", därefter Tele2 Arena logon på det sista benet tillhörande lagets målvakt. En lysande pr-kupp för den snart nybyggda arenan vid Globenområdet. Upptåget uppmärksamades flitigt i lokala medier och lagbilden kommer att användas i arenans framtida reklammaterial.


John Skarin

2013-06-03

Fyra nödvändiga grundpelare för en lyckad marknadsaktivitetet

Dagens mediekonsumtion är intensiv och flyktig. Bruset är högt och tempot likaså. Marknadschefens jobb har nog aldrig varit svårare att utföra med en mängd nya mediekanaler att välja mellan. 

    Din begränsade budget är antagligen det enda som inte förändrats de senaste 15 åren, den ska nu räcka till flera aktörer som likt nykläckta fågelungar gapar efter det största stycket. Här gäller det att hålla huvudet kallt och tänka klart.

    Se till att du har grunden klar innan du börjar lägga taket. Var finns företagets målgrupp och hur når ni dem bäst för att berätta om era produkter eller tjänster? Ta reda på det först så är två grundpelare resta och du är halvvägs till en lyckad marknadsaktivitet. 

De andra två pelarna är innehåll och intresseväckare. En skicklig reklamskapare ska likt en mästerkock kunna använda sig av de första ingredienserna du delar med dig av och skapa en kampanjidé som innehåller minst en röd tråd och minst en stark rubrik som ska fungera i någon form i alla existerande mediekanaler.

    Den här lektionen fokuserar på intresseväckaren, eller allt som oftast: en rubrik. Oavsett om rubriken kommer i skriftlig eller i muntlig form så ska den kunna skära igenom mediebruset likt en nyslipad kockkniv. En bra rubrik ska få dig att reagera. De bästa rubrikerna får en att hålla andan under en sekund. Den saktar ned världen och tystar bruset runtomkring. En rubrik av en sådan grov kaliber lockar automatiskt till ytterligare läsning eller får betraktaren att behålla samma kanal i några sekunder till. 

    Intresseväckaren är en av grundpelarna i all bra marknadskommunikation oavsett om det är en radannons på Google, helsida i Di, reklamradiospot i Lugna Favoriter eller ett DR-utskick riktat mot fritidshusägare. 

    Res dessa fyra grundpelare varje gång du tar fram en ny marknadsaktivitet. Har du någon fråga om rubriker och hur man skapar en får du gärna kontakta mig. Titta gärna på de intresseväckare jag skrivit för våra kunder här hemsidan under fliken Reklam, eller Skattkammaren. 

    För att illustrera känslan av att hålla andan under en sekund visar jag till höger en ny kampanj för VW och deras Beetle vilken nu släpps som cabriolet. Den är framtagen av den tyska byrån Black Board Berlin och här översatt av deras svenska reklambyrå. Den engelska rubriken är genialisk och omöjlig att översätta till svenska, men orden är så enkla att de kan förstås över hela världen.


John Skarin

2013-04-08

Sju knep som får kunderna att köpa mer när de är i butiken

En stor andel av alla köp som görs i en butik är spontana nyck. Faktum är att det impulsiva ofta slår det noga planerade. Därför kan noga uttänkta reklam och marknadsföringskampanjer vara bortkastade om en butik inte inbjuder till att handla i - både mycket och länge. Whole Foods är en välmående matkedja i USA som fokuserat på ekologiska matvaror och de är ett bra exempel på en aktör som förstått människans psyke och agerat för att öka kundernas spontana köp i butiken. Här är några av deras knep som både mindre och större butiker kan lära av:


Caféverksamhet: Du möts direkt av ett café vid ingången där mat som är tillagad av råvaror ur butiken serveras. 

Fördel: Det första du ser är folk äta butikens varor, och det ser gott ut.


Färgskala: Grönsaksavdelningen är inte arrangerad efter typ eller sort, utan i färgskala. Varorna är placerade så att färgerna ska sticka ut maximalt.

Fördel: Om man kan ge intrycket att allt är fräscht och ser nyskördat ut är kunden beredd att betala lite mera.


Farmstilen: Trätunnor, träpallar och rustika bord används för att visa upp varor. Handmålade skyltar visar vägen i butiken. 

Fördel: Dessa lantliga inslag ger besökaren känslan att vara närmare råvaran (bondgården, fiskebåten). En del tunnor är specialtillverkade för Whole Foods och finns i alla butiker, andra är återvunna från diverse varuleveranser.


Kundvagnarna: Under de senaste tre åren har kundvagnarnas omfång ökat i flera testomgångar. 

Fördel: Kunden kan nu fylla vagnen med fler varor. Vinsten för varje Whole Foods butik kan öka med så mycket som 40 procent med de större vagnarna.


Dyrstämpeln korrigerad: Whole Foods parerade den senaste lågkonjunkturen genom att införa ett eget matvarumärke vilket är ca 25% billigare än originalmärkerna. 

Fördel: De tvättade bort sin dyrstämpel och klarade av att undvika en massflykt av kunder när dessa fick mindre kvar i plånboken runt 2009.


Musik: Ur butikernas högtalare strömmar musik med hits från 80- och 90-talet (tänk Simple Minds och Alanis Morissette). 

Fördel: Skapar en känslomässigt band till besökaren som omedvetet tänker att den här butiken förstår mig.


Större personalstyrka: Whole Foods har en dubbelt så stor och mer utbildad personalstyrka än de absolut billigaste matbutikerna (tänk Lidl). 

Fördel: Personalen klarar av att hålla hela butiksytan i toppskick under alla öppettimmar. Glöm också kassor där man själv måste scanna varorna. Personalen är också instruerad att hjälpa kunderna i butiken med saker som konkurrenterna inte skulle göra. Frågar en kund hur en viss vara smakar då öppnar personalen helt sonika förpackningen och låter kunden provsmaka.


John Skarin

2013-01-20

Hög tid för SAS att byta reklamspår

Det krisande flygbolaget SAS fortsätter enträget att rulla på med samma lågpriskampanjer som de använt hela året. Visst gjorde de ett kort uppehåll under några veckor då företagets existens var hotad, men när den akuta fasen var över fortsatte företaget dock som inget hade hänt i reklamen.

     En märklig marknadsföringsstrategi då man får anta att lågprisspåret inte varit särskillt lyckat med tanke på den nära-döden-upplevelse flygbolaget nyligen gått igenom.

    Snarare är det provocerande då det målar upp en bild av ett företag som hoppas att folk ska glömma den djupa kris som pågår. Faktum är att SAS överlevde tack vare stora uppoffringar från de anställda samt långivare som får bita sig i tungan och hålla tummarna samtidigt.

    En ännu allvarligare bild som börjar skönjas är ett företag som varken kan eller vill förändra sig utan kör på i samma gamla hjulspår. SAS är inget lågprisbolag. Den rollen har två andra flygbolag axlat redan här i Norden, Ryan Air som är billigt på riktigt och Norwegian som gjort succé genom att få folk att tro att de är ett billigare alternativ.


SAS måste tänka i nya banor för att bevisa för resenärer och aktieägare att de verkligen vill överleva. Det betyder inte att man behöver uppfinna hjulet på nytt utan lösningarna kan vara en mix av gammal kunskap och ny teknik. Här följer ett kort åtgärdsprogram om Creative Republic fick bestämma:


Mindre fixering på pris - mer fokus på människor

SAS har en gammal flygflotta och kan i nuläget inte använda nya plan som en produktfördel vilket många andra flygbolag nu skryter om i sin reklam. De är inte heller billigare utan har hamnat en svår marknadsposition: höga priser och gammal utrustning. SAS bör istället fokusera på att det handlar om att flyga människor vilket många lågprisbolag glömt bort på vägen i sin prispress. 


Använd humor i reklamen

Ett gott skratt förlänger livet och kanske kan det även förlänga SAS liv. Lågprisracet kommer SAS aldrig att vinna. Deras andra reklamspår - det pretantiösa affärsflygbolaget har slagits i spillror efter alla ekonomiska trätor. Få folk att dra på mungiporna och vinn tillbaka resenärernas hjärtan, då kommer kanske folk att välja SAS igen.


Stick ut och bjud till ombord

SAS kan bjuda till även i luften. Kan man göra flygupplevelsen roligare så blir den också trevligare. In-flight och säkerhetsfilmer kan göras med glimten i ögat och en gnutta humor. 


Inga tomma stolar - Fyll alla plan med ny teknik

Ta fram en boka-ett-säte-i-sista-minuten funktion via app och hemsida för att fylla alla plan till sista plats. Det finns inget som är så kostsamt för ett flygbolag som ett tomt säte på ett plan i luften.


John Skarin

2012-12-01

Udda mediekanaler ger uppmärksamhet

Funderar du på var du ska lägga reklampengarna till hösten och nästa år? Här kommer 6 udda uppslag på reklamkanaler som testats genom åren med varierande framgång men med garanterad uppmärksamhet:


Hår

Däckfabrikanten Goodyear betalade sex stycken män i Boston att raka in deras däckmönster i håret och sedan fick de gå omkring på staden med en t-shirt med trycket "What´s up with my head?".


Kor

En brittisk mjölktillverkare sprayade på en QR-kod på en livs levande mjölkko. Den som scannade av koden med en mobiltelefon blev länkad till kossans biografi på en egen hemsida.


Övergångsställen

De vita ränderna blev omgjorda som en streckkod för en butik i Brasilien och som pommes frites utanför en McDonalds i Schweiz.


Pengar

När Traffic - The Miniseries, en ny tv-produktion skulle lanseras i USA placerade de klistermärken på 50.000 stycken $1 dollar sedlar.


Hemlösa

En amerikansk reklambyrå betalade hemlösa 130 kronor/dag för att gå omkring med en t-shirt och samtidigt fungera som en rörlig 4G-sändare. Kampanjen blev hårt kritiserad i media, men de hemlösa uppskattade jobbet och pengarna.


Bebisar

Ett internet casino betalde ett par 100.000 kr när de döpte sin son till "GoldenPalaceDotCom Silverman"


John Skarin

2012-08-29